Statens vegvesen har behov for en ny registreringsklient rettet mot bruk i felt. Eksisterende løsninger bruker aldrende teknologi og vil fases ut ved overgang til ny vegnettsmodell etter 2020. Prosessen med anskaffelse av nytt registreringsverktøy er derfor satt i gang og er planlagt gjennomført første halvår 2018. Anskaffelsesprosessen er dialogbasert og vi varslet markedet om at Statens vegvesen har til intensjon å anskaffe ny registeringsklient juni 2017 via Doffin.
Vi erfarer nå at arbeidet med å etablere åpe api’er for lese og skrive til NVDB har gitt resultater. Flere private aktører har laget eller arbeider med å utvikle løsninger basert på våre api’er. Vi mener derfor markedet nå er modent for å anskaffe hyllevare for registrering til NVDB.
Målet er å finne et godt verktøy i markedet som kan brukes til å registrere vegobjekter med mulighet for å oppdatere egenskaper. Funksjonalitet for registrering av tilstand/skade er også ønsket.
Brukere av ny registreringsklient er regionene og det er derfor ønskelig med bred medvirkning fra regionene. Det vi trenger er gode brukerhistorier som dekker brukernes behov. I evalueringsfasen som kommer senere vil funksjonalitet og brukervennlighet veie tungt sammen med funksjonalitet for oppgaveløsing.
Overordnet spesifikasjon
- Verktøy for registrering av vegobjekter
- Opprette, slette og redigere vegobjekter med egenskapsdata
- Håndtere egengeometri i form av flate, linje, punkt
- Håndtere vegnettstilknytning i form av punkt og strekning inkludert multiple stedfestinger
- Håndtere relasjoner mellom vegobjekter
- Løsning skal bruke NVDB-api’et
- Bruke datakatalogen
- Skal fungere på mobile enheter til feltbruk
- Også interessant på desktop
- Funksjonalitet for registrering i områder uten mobildekning
- Må kunne benyttes sammen med GNSS-utstyr
- Brukervennlighet vektlegges
Dialog med markedet – formalia
Regelverket:
- Forskrift om offentlige anskaffelser (FoA) regulerer «Forberedende undersøkelser» i §§ 8-1 og 12-1
- Gir adgang til å innhente råd i forkant av en anskaffelse og ha dialog med markedet.
- Forskriftens §§ 8-2 og 12-2 pålegger oppdragsgiver å treffe egnede tiltak for å utjevne fordeler leverandører har fått ved at de har gitt råd til oppdragsgiver forut for en konkurranse eller har vært involvert i planleggingen
- Alle de andre leverandørene skal motta samme relevante opplysninger
- Fastsette en utvidet og tilstrekkelig frist for mottak av tilbud
Anskaffelsesprosessen baserer seg på dialog når vi går ut i markedet og spør etter et ferdig produkt også kalt hyllevare. Fokus for dialogen er på brukerhistorier og hvilke oppgaver verktøyet skal løse. Formålet med prosessen vi har satt i gang er å forberede markedet slik at allianser kan bygges og hyllevare ferdigstilles.
Gevinster for SVV:
- Hvordan kan vårt behov dekkes på best mulig måte
- Hvilke muligheter og løsninger finnes i markedet på kort og lang sikt
- Hvordan er konkurransesituasjonen
- Har det vært utvikling i leverandørmarkedet
- Hvilke krav eller kriterier kan være konkurransehemmende eller fordyrende
- Hvordan krav og kriterier kan dokumenteres
- Hvordan konkurransen bør gjennomføres for å drive leverandørutvikling og for å fremme innovasjon
Gevinster for leverandør:
- Kunnskap om oppdragsgivers planer, utfordringer og behov på kort og lang sikt
- Hvilke resultater eller endringer oppdragsgiver ønsker å oppnå
- Hvilken fleksibilitet som er nødvendig for å sikre behovet på lang sikt
- Hvordan risikobildet er
- Leverandørene kan tilpasse sine tilbud til behovene og de resultatene som er viktig for oppdragsgiver
- Leverandørene vil kunne gi råd om hvordan oppdragsgiver bør tilrettelegge konkurransen for å utnytte markedets kompetanse
En til en møter med leverandørene
Formål med diss møtene er å få innspill og presentasjon fra leverandørene på et konkret behov eller anskaffelse. I en til en møter deler leverandørene mer informasjon enn når det er konkurrerende virksomheter tilstede. Møtene vil bli gjennomført i månedsskiftet januar/februar.