Rapporter:
Lengderapport i V1, summering lengde bilveg, ramper, sykkelveg => denne fines nå i V2 og V3 – rapportern. Merk at tomme rader filtreres vekk, så hvis du ikke har ramper så har du ingen rad for ramper.
Innspill: Sett inn ordet «herav» på det som er delsummer (herav rundkjøring, herav rampe osv).
Vi har løst problemet med at trafikantgrukke i vegsystemreferanse gir feilmelding når du limer inn vegsystemreferanser fra vegkart. For eksempel EV39 K S21D1
Innspill: Krevende å få oversikt over tilstand på stikkrenner (og for så vidt alt som dreier seg om tilstandsgrad, tilstand / skade m.m.).
Idé til ny rapport: Mor-> datter rapport. Vi tror dette kan gi en enkel oversikt over hvilke tilstandsobjekter som er knyttet til vegobjekt, og i tillegg ha stor bruksverdi for alle andre som trenger denne typen logikk (for eksempel skiltpunkt-> skiltplater, tunnel->tunnelløp og så videre).
Gamle Datafangst:
- Loggen forsvant – og vi måtte bruke tid på å finne dem igjen.
- Fikset feil på «vis kun valgte» muligheten.
- Rekkefølgen på egenskaper i datafanen var tilfeldig sortert, endret slik at vi bruker den rekkefølgen som er presisert i datakatalogen.
Nye Datafangst – hva jobber vi med?
Jobber med kontraktløs redigering og lagring til NVDB (på vegobjekter som allerede finnes i NVDB).
DF er blitt smartere med hvordan og når vi henter data fra NVDB LES versus når vi kun henter statistikk over antall objekter, og hvordan dette tegnes i kartet: DF-kartet oppfører seg mer likt som Vegkart når det er for mange vegobjekt til at det gir mening å tegne alt i kartet samtidig.
Innspill: Mouseover med informasjon på klynger (cluster) i kartet. Tilføyelse: Etter møtet foreslo utviklerne at dette ønsket diskuteres på neste møte i DF referansegruppe.
Valg av operasjon ved kontraktløs innsending. Flere forbedringer på GUI for redigering.
Tilgang og roller: En rekke oppgaver knyttet til tilganger og roller, f.eks innlogging via norge.no for folk utafor SVV. Sikkerhetstest neste uke, viktig milepæl som avhenger av at rollene er etablert både i norge.no og i TESTPROD-miljøet (også kalt akseptansetest, ATM).
Har løst noen oppgaver knyttet til håndtering av kontrakter, milepælsplaner og maler for milepæler og leveranseplan (f.eks dra-og-slipp for å endre rekkefølge på en milepælsplan eller leveranseplan).
Kan bruke trafikantgruppe som stedfestingsparameter. Håndtere eksport av flategeometri til SOSI.
Flere forbedringer på det tekniske maskineriet som er usynlig for brukerne.
Status designarbeid nye datafangst
Systematiserer data fra brukerintervju, hva er smertepunkt i dagens løsning og hvordan kan vi gjøre det bedre i nye DF? Bygger brukerreiser for hvordan ulike folk i ulike roller jobber i dagens DF, og hvilke ønsker og problemer de har. Det største problemet: Brukerne har ikke nok oversikt over oppgavene de må løse. (På hvilken måte da?). Designarbeidet fokuserer på arbeidsflyt for kombinert stedfesting og sammenkobling, men noterer seg også alle problemstillinger knyttet til andre deler av arbeidsflyten.
Nye datafangst – live demo av utviklingsmiljø
Antall vegobjekt i kartet. Oppfrisking uten at vegobjekt lastes inn på ny (laster kun dem som er nye ift det nye kartutsnittet).
Vise kluster (klynger) per kommune når det totalt er for mange objekt innafor kartustnitt. Gjør om flater til punkt når du zoomer ut. Konsistente farger på vegobjekttyper. Dvs hvis du har grønne skiltplater og blå kummer så endres ikke fargen på kummer fra blå til grønn når du sletter det grønne kartlaget for skiltplater.
Kan bytte operasjon fra oppdater => korriger ved innsending (lagring) til NVDB. Innspill: Kan vi sette inn gyldig fra-dato? Ikke foreløbig, men det er en god idé som vi tar inn i neste sprint. Tilføyelse: Det blir kun mulig å velge dato for operasjon oppdater.