Vi er stolte over å kunne lansere ny versjon av ruteplantjenesten!
Ruteplantjenesten er et REST api for å gi deg ruteforslag for bil eller sykkel på (relativt) ferskt vegnett fra Nasjonal Vegdatabank. Vegnettet i tjenesten oppdateres 10 ganger årlig, samtidig med Elveg-leveransen. Ruteforslagene kan også ta med veg-, vær- og føremeldinger fra Datex langs ruta, eventuelt unngå ruter der visse typer vegmeldinger forekommer.
Ruteplantjenesten brukes for eksempel av vegvesen.no/trafikk, vegvesenets kartløsning for oppdatert trafikkinformasjon.
Vi har også en testklient som også egner seg for eksperimentering med ruteplantjenesten.
Hvor finner jeg dokumentasjon?
Her.
Hva er uendret?
Hovedfunksjonaliteten og de mest brukte parametrene er uendret. Mer presist oppfører disse parametrene seg som før:
format stops route_type barriers returnGeometry returnSimpleGeometry returnDirections returnDirectionGeometry streetname_hints geometryformat encapsulateStreetNames weight height length startTime
Merk at parameteren startTime heller ikke i denne versjonen har noen som helst effekt. En mulighet er f.eks å la tjenesten ta hensyn til (evt returnere data for) planlagt vegarbeid som skjer samtidig med når du har tenkt å kjøre, eller tilpasse ruta etter hvilke ferjer som går akkurat da. Men dette er videreutvikling som p.t. ikke har noen finansiering.
Hva er nytt?
- Sykkelruting forbedringer
- For route_type=bike kan du finjustere rutevalgene og tidsbruk gjennom parametrene powerEffort (unngå motbakker) og bikePathUsage (foretrekk sykkelstier).
- Finland og Sverige
- Rutevalg på finsk og svensk vegnett
- parameter lang gir deg finsk og svensk språk i retningsangivelse
- NVDB veglenker: Parameter returnNvdbReferences=true gir deg en liste med veglenkesekvenser og posisjoner. Dermed har du en referanse til NVDB vegnett som du kan bruke til andre ting, f.eks. søke etter andre fagdata i NVDB.
- Eksperimentelt
- allowTravelInZeroEmissionZone (default=true) er et eksperiment som viser at vi lettvint kan tilby geofence-funksjoner. Valget gjør at rutevalgene vil kjøre utenom NVDB-objekter av typen 943 Lavutslippsone Geosum (test).
- Unngå vegmeldinger. Her er dessverre dokumentasjonen noe mangelfull. Det kan også være noe forvirrrende å finne ut av hvilke Datex II vegmeldingtyper som kan være relevante (og ofte vil samme vegmelding bli publisert som flere typer samtidig.
- avoidRoadsClosedForWinter, default=true. Standard oppførsel er at vi ikke ruter på vinterstengte veger. (Ajourhold av hva som er vinterstengte veger er noe eksperimentelt)
- avoidMessagesOfType=kommaseparert liste med vegmeldingtyper, for eksempel maintenanceWork,roadClosed. Generell mekanisme for å unngå de vegmeldingtypene du misliker.
- En til mange – ruting. Du kan oppgi ett startpunkt og mange målpunkt, og få returnert en liste med reisetid og -avstand til hvert av målpunktene.
Begrensninger
Bruk av ruteplan api’et er begrenset til 2500 kall per døgn, per brukerId.
Bruk av ruteplan api må bruke vår løsning for autentisering. P.t. er dette http basic auth, hvilket ikke akkurat får jubelen i taket hos dem som utvikler webløsninger for publikum. Vi håper vi kan ta i bruk et mer moderne autentiseringsregime.